Plata corecta a concediului de odihna

Din pacate profesionistii sistemului s-au pensionat, iar cei care mai sunt, nu sunt lasati sa isi faca treaba, boala actuala e data de managerii de top care cred ca le stiu pe toate. Daca ar fi fost asa legiuitorul nu ar mai fi prevazut in lege, si Statele de functii, o ierarhie organizationala si specialisti pe domeniu. De mult timp specialistii nu mai sunt lasati sa isi faca treaba pentru ca parerea specialistilor nu mai coincide cu politicile manageriale ce sunt impuse cu arcanul, vizand satisfacerea vointei driguitorilor si nu vointa legii, si de aici si sutele de procese in care sunt implicati angajatorii si sindicatele.
Lucrurile vizibile si de normalitate in aplicarea legii pentru acordarea drepturilor politistilor de penitenciare, sunt duse in zona interpretarilor abramburite , tocmai pentru a nu fi aplicate. Daca pozitia angajatorilor am inteles-o , pentru ca vizeaza apararea scaunelor in care au fost imputerniciti, nu suntem de acord cu pozitia colegilor sindicalisti , conducatori vechi de federatii, care s-au unit cu angajatorul in grupuri de lucru , chipurile sa interpreteze cum s-ar aplica legi , sau decizii ale instantelor, cand este foarte vizibil ca , in schimbul unor beneficii personale pentru acestia, fac figuratie , alaturi de angajatori, in grupuri de lucru, cu scopul amagirii si tragerii de timp in aplicarea unor decizii clare.
Va amintim ca un astfel de grup de lucru in parteneriat intre ANP si cele 2 organizatii sindicale ( FSANP si SNLP) dainuie din Martie 2020, si de atunci se screm sa interpreteze decizia 51/2019 a ICCJ privind salarizarea la nivelul maxim al functiilor . De atunci si pana in prezent au avut loc fix doua intalniri in care nu s-a intamplat nimic. Timpul trece si poate apare alt guvern , alti conducatori, si cei care trebuia sa fac au scapat de problema, poate ca asta e adevarara misiune a grupului, sa asigure linistea pentru perioada de tranzitie.

Un alt drept incalcat de catre angajator, si pe care il abordam azi, este plata corecta a concediului de odihna.
Din Aprilie 2020 Administratia Nationala a Penitenciarelor a fost sesizata ca nu se plateste corect si in ciuda evidentelor nu s-a dat o decizie pentru aplicarea corecta , ci au inceput servere intre organizatori.
Angajatorii directi , directorii de unitati, reactioneaza si se apara spunand ca ANP gestioneaza aplicatia unica de pontaj si nu pot ponta altfel, Administratia Nationala a Penitenciarelor are dubla reactie:

  1. Unitatile penitenciare au personalitate juridica si directorii trebuie sa isi asume decizii,
  2. ANP este ordonator secundar de credite si trebuie consultat ministrul justitiei, care este ordonator principal de credite si care trebuie sa asigure banii.

Paradoxul este dat de faptul ca ofiterii din Ministerul Justitiei au fost si sunt platiti in perioada concediului de odihna exact cum noi cerem, dar dreptatea nu este si pentru cei mici. Din Aprilie si pana saptamana trecuta , ANP a asteptat un punct de vedere de la M.J. si cum punctul de vedere nu putea fi contrar legii, acesta ar fi venit pozitiv, sau cel putin asa am primit noi informatii pe surse, ca covidut a lovit si in obligativitatea angajatorului de a informa sindicatele cu privire la informatiile care privesc drepturile angajatilor si ca sa previna transmiterea lui covidut, s-a oprit si transmiterea de informatii.
Dar cine sa se bata si pentru asta cand reprezentanti de federatii sunt recompensati cu functii prin ANP si in acest fel acestia, in loc sa se bata pentru drepturile membrilor de sindicat, sunt angrenati in marea Masinarie numita Prosteala Generala.

In mod normal ANP trebuie sa recalculeze indemnizatiile de concedi de odihna pentru ultimii trei ani și în continuare, pe toată perioada raporturilor de muncă. Calcularea si plata diferentelor salariale dintre indemnizatia de concediu platita in perioada efectuarii concediului si cea cuvenita in mod legal, ca urmare a recalcularii indemnizatiei de concediu. Potrivit art. 36 lit c) din Legea nr. 293/2004, functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare are dreptul la concediu de odihna, prevederi ce au fost preluate si in legea 145/2019. Conditiile in baza carora functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciareare are dreptul la concedii de odihna este prevăzut prin HG nr. 1946/10.11.2004, actul normativ reglementand concediul de odihna platit precum si concediul de odihna suplimentar ce se acorda pentru desfasurarea activitatii in conditii deosebite-vatamatoare, grele sau periculoase, ori in locuri de munca in care exista astfel de conditii, act normativ aflat in actualizare. In conformitate cu prevederile art. 5 din HG 1294/2001 privind stabilirea locurilorde munca si activitatilor cu conditii deosebite, conditii speciale si alte conditii, specifice pentru cadrele militare in activitate, perioada in care un cadru militar in activitate, care lucreaza in locuri de munca sau activitati cu conditii deosebite, speciale sau alte conditii specifice, a fost in concediu de odihna sau in incapacitatea temporara de munca, se considera timp in care activitatea s-a desfasurat in conditiile locului de munca in care a lucrat la data ivirii situatiilor respective”, prevederi ce se aplica si politistilor de penitenciare. In prezent, cand se efectueaza concediile de odihna nu se are in vedere stabilirea indemnizatie de concediu de odihna cu toate elementele componente ale acesteia, astfel cum sunt definite si determinate de art. 150 Codul muncii, respectiv salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite.
In sfarsit, dupa luni de zile de asteptare, Ministerul Justitiei spune ca avem dreptare, printr- un punct de vedere emis la solicitarea Administratiei Nationala a Penitenciarelor; a fost nevoie de luni de zile de asteptare pentru ca nimeni nu isi mai asuma nimic. Directorii asteapta puncte de vedere de la ANP, A.N.P de la M.J. si foarte posibil si M.J. de la premier, care cel mai probabil de la partid.
Ce va urma?
Cel mai probabil o alta tragere de timp, analize, studii de impact , finalizate cu grupuri de lucru in parteneriat cu sindicatele agreare, care sa valideze „prosteala” pentru cei care vor sa fie prostiti.
Si daca tot am scris in articolul trecut despre Pacea Sociala, sa nu o confundam cu Prosteala Generala, presedintii organizatiilor sindicale avand datorii fata de membrii de sindicat pe care ii reprezinta, asta daca nu si-au creat alte obligatii, multi ,multumindu-se cu o paine otravita, aruncata de catre angajator.