Ce mai coc guvernanții, proiect de lege pentru necumularea pensiei cu salariul!

Publicat în FPP

Desigur că viața trăită in România ne-a format perceptia de a nu mai aștepta nimic bun de la cei care in campania electorală promit și după ce se văd aleși fac după bunul plan și nu după vointa majoritară.

Teme necumulării pensiei cu salariul de la bugetul de stat a tot fost temă de campanie electorală , insă nimeni nu vrea să analizeze si din perspectiva constituționalității acestor ingrădiri.

Din punctul nostru de vedere orice cetățean al României are dreptul la muncă și, subsiliar, la plata muncii prestate. Pensia este plata retroactivă a muncii prestate pentru o perioadă dată, condiționată de indepliniea cumulativă a unor criterii bine definite, practic este plata ce se datorează pentru munca din trecut.

Salarul este plata pentru compensarea vânzării de către angajat a fortei de muncă, după niste criterii stabilite de către angajatori, tinându-se cont de codul muncii.

In concluzie, pensia este un drept castigat prin munca din trecut, salariul se datorează muncii din prezent, sens in care nu poate fi instaurata o regulă prin care trebuie să alegi, ori pensie, ori salariu, pentru ca drepturile constitutionale definesc termenii in care se petrec aceste doua atribute.

Bineințeles că se tot găsesc voci care să reclame că din cauza bătrânilor, care nu se mai satură de muncă, astia tineri nu isi gasesc locuri de muncă, dar realitatea bate teoriile, cei curiosi pot trece pe la bursele locurilor de muncă , sau pe la AJOFM-urile locale, și să nu fie surprinsi să constate câte locuri de muncă sunt vacante, dar marea majoritatea a tinerilor vor cu mapa, nu cu sapa. Din cauza modelelor sociale nepotrivite, tânăra generație râvnește după locuri căldute, bine plătite , eventual care să implice efort minim si prezenta la locul de muncă optională, fără să tină cont ca trebuie să existe o evolutie in cariera profesionala care să aiba la baza studii si competente , care se dobandesc prin vechime la locul de muncă. Cred că ar fi momentul ca institutiile statului să-si redefinească politica, să reineventeze școlile de arte si meserii, că in Rămânia nu mai găsesti un meseriaș calificat, toti sunt cu dreptul, sau cu psihologia.

Mentalitățile se formează in ani de formare, prin educația in familie si in scoli. Solutia pentru România nu este dată prin ingradirea de drepturi, ci prin educație, chiar dacă asta insemnă ani, dar, de undeva și cândva, trebuie să reinceapă.

In paralel guvernantii nostri, in laboratoarele lor, incearcă să ne defineasca viitorul:

Proiect de necumulare a pensie cu salariul pana la implinirea varstei standard de pensionare din anexa 5 a legii 263/2010 Modificari in cadrul legilor speciale de serviciu

1) Legea nr. 94 din 8 septembrie 1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi Pensia de serviciu se calculeaza ca 80% din baza de calcul, iar dupa adaugarea altor sporuri sa nu depaseasca baza de calcul (adica 100%) .

Art. 51 se completează cu un nou alineat alineatul (171) cu următorul conţinut: “Persoanele beneficiare a unei pensii acordate în baza prezentei legi nu pot cumula pensia cu veniturile salariale obţinute în baza unui contract individual de muncă sau a unui raport de serviciu în cadrul unei instituţii sau autorităţi publice până la împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzută în Anexa nr. 5 a Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.”

2) Legea nr. 303/2004 privind Statutul judecatorilor si procurorilor La magistrati pensia de serviciu se calculeaza ca 80% din baza de calcul, iar dupa adaugarea altor sporuri sa nu depaseasca baza de calcul (adica 100%) .

Se introduce un articol nou, articolul 852 cu următorul conţinut: “Persoanele beneficiare a unei pensii acordate în baza prezentei legi nu pot cumula pensia cu veniturile salariale obţinute în baza unui contract individual de muncă sau a unui raport de serviciu în cadrul unei instituţii sau autorităţi publice până la împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzută în Anexa nr. 5 a Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.”

3) Legea nr. 567/2004 din 9 decembrie 2004 privind Statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea şi al personalului care funcţionează în cadrul Institutului Naţional de Expertize Criminalistice La personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea şi la personalul care funcţionează în cadrul Institutului Naţional de Expertize Criminalistice 80% din baza de calcul, iar dupa adaugarea altor sporuri sa nu depaseasca baza de calcul (adica 100%) Art. 685 se completează cu un nou alineat, alineatul (16) cu următorul conţinut: “Persoanele beneficiare a unei pensii acordate în baza prezentei legi nu pot cumula pensia cu veniturile salariale obţinute în baza unui contract individual de muncă sau a unui raport de serviciu în cadrul unei instituţii sau autorităţi publice până la împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzută în Anexa nr. 5 a Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.”

4) Legea nr.7 din 11 ianuarie 2006 privind Statutul funcţionarului public parlamentar Pensia de serviciu se calculeaza ca 80% din baza de calcul, iar dupa adaugarea altor sporuri sa nu depaseasca baza de calcul (adica 100%) Art. 731 se completează cu un nou alineat, alineatul 15 cu următorul conţinut: “Persoanele beneficiare a unei pensii acordate în baza prezentei legi nu pot cumula pensia cu veniturile salariale obţinute în baza unui contract individual de muncă sau a unui raport de serviciu în cadrul unei instituţii sau autorităţi publice până la împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzută în Anexa nr. 5 a Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.”

5) Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România La personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România pensia de serviciu se calculeaza in cuantum de 80% din media veniturilor totale brute realizate în ultimele 3 luni de activitate anterioare lunii în care are loc pensionarea si nu are limita dupa adaugarea altor sporuri .

Se introduce un articol nou, articolul 601 cu următorul conţinut: “Persoanele beneficiare a unei pensii acordate în baza prezentei legi nu pot cumula pensia cu veniturile salariale obţinute în baza unui contract individual de muncă sau a unui raport de serviciu în cadrul unei instituţii sau autorităţi publice până la împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzută în Anexa nr. 5 a Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.”

6) Legea nr. 223/2015, legea care reglementeaza sistemul pensiilor militare de stat Pentru pensia militara de stat pensia se calculeaza ca 65 % din baza de calcul folosita, fara a se depasi dupa adaugarea altor sporuri 85% din baza de calcul .

Art. 76 se completează cu un nou alineat alineatul (3) cu următorul conţinut: “Persoanele beneficiare a unei pensii acordate în baza prezentei legi nu pot cumula pensia cu veniturile salariale obţinute în baza unui contract individual de muncă sau a unui raport de serviciu în cadrul unei instituţii sau autorităţi publice până la împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzută în Anexa nr. 5 a Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.”

7) Legea nr. 216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic și consular al României (initial – Legea nr. 269/2003 privind Statutul Corpului diplomatic si consular al Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 441 din 23 iunie 2003) La membrii Corpului diplomatic și consular al României 80% din baza de calcul, iar dupa adaugarea altor sporuri sa nu depaseasca baza de calcul (adica 100%).

Se introduce un articol nou, articolul 71 cu următorul conţinut: “Persoanele beneficiare a unei pensii acordate în baza prezentei legi nu pot cumula pensia cu veniturile salariale obţinute în baza unui contract individual de muncă sau a unui raport de serviciu în cadrul unei instituţii sau autorităţi publice până la împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzută în Anexa nr. 5 a Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.”