Comisie Mixtă de dialog la Ministerul Justiției!

Publicat în FPP

In data de 05.08.2021, incepând cu ora 10, in sala de consiliu a ministrului justiției , are l9c ședința comisiei mixte de dialog privind sistemul penitenciar.

Subiecte care au fost propuse pentru discuție de către Federația Polițiștilor de Penitenciare:

1. Stadiul implementării sporului privind specialistul de clasă. Pașii inregistrati dupa publicarea O.M.J.- ului in MOR( stadiul proiectului de rectificare bugetară si metodele prin care acest O.M.J . poate fi aplicat politistilor de penitenciare in anul 2021). Știm că ce s-a făcut până acum nu este suficient pentru ca această reglementare să fie pusă efectiv in aplicare. Veniturile bugetarilor sunt inghețate la nivelul lunii Decembrie 2020 iar aplicarea sporului specialistului de clasă nu este posibilă decât printr-o derogare pe care Guvernul trebuie să o dea. Cea mai bună solutie poate veni la rectificarea de buget când Guvernul poate pune in OUG un articol care să ne faciliteze acordarea acestui spor in anul 2021, altfel rămânem cu câștigarea unui drept care nu poate fi aplicat in anul 2021. Colegii din Politie deja il primesc de la inceputul anului și de aici și discriminarea noastră in cadrul aceleasi categorii profesionale.

2. Stadiul demarării concursurilor care sunt de competenta ministrului justitiei ( functiile de directori generali adjuncti, directori de directii, directori de unitate). In prezent peste 95% din functiile de directori sunt ocupate prin imputernicire si asta de ani de zile. O situatie de exceptie se mentine ca regulă. După cum toți deja constatăm , pe aceste funcții sunt imputerniciți fel de fel de exemplare și , din păcate , nu după principiul legal al egalității de sanse , pe baza meritelor și capacității profesionale, ci pe bază de prietenie, simpatie și rubedenie, fiind implantate in sistem, pe functii de conducere de maximă importanță , neamuri intregi. Paradoxul este dat de faptul că chiar aceștia invoca si pretind respectarea principiului egalității de sanse , dar lor li se aplică o vorbă populară: hoții strigă hoții.

Intr- un sistem al normalității concursurile ar fi fost prioritizate prin ocuparea funcțiilor de conducere , de top management și apoi coborâte spre bază, insă , prin invocarea necesității infuziei de personal, se mențin privilegiile obedienților și rubedeniilor imputernicite care sug foarte multi bani, in cele mai multe cazuri , in mod nemeritat. De la șef sectie, șef serviciu, sau ofiter cu functie de executie, să fii uns director , sau director adjunct de unitate, sau de directie, cu indemnizatie de detasare, sau decontare chirie, care e folosita pentru plata ratelor pentru locuinte in orase importante, care au pret mare al locuintelor, cei in cauză fiind proprietari de vile si terenuri de mii de metrii pătrati in orasele de domiciliu, astea chiar sunt sacrificii personale pentru binele sistemului. Dacă vă uitati prin declaratiile de avere ale acestora observati oportunismul. Niste drepturi simple, pentru care sindicatele s-au luptat in stradă cu guvernantii ( decontare chirie, rata locuinta, majorare salariala de 50%), in timp ce acești șmecheri au stat ascunsi in birourile lor cu aer conditionar, au fost confiscate si abuzate de acesti oportunisti.

Cele mai mari decontari de chirii, rate pentru locuinte, salarii și cele mai multe majorări salariale de 50% pentru lucrari de exceptie si misiuni speciale le găsiti la șmecherii ăstia, in timp ce directorul general se face că imparte dreptatea prin sistem.

După ce si-au luat cele mai mari chirii si decontări pentru locuinte, s-au focusat pe majorarile de 50% pe care si le-au dat intre ei, că deh:” ciocul mic că acum noi suntem la putere”!

Istoria recentă a inregistrat urmatoarele situatii in care acesti smecheri in loc să fie sanctionati au fost recompensati prin acordarea majorării de 50% și promovarea in functii. Un top recent arată asa:

a.Directorul Penitenciarului Giurgiu- pentru evadare si doua privări de libertare in mod ilegal a fost ” sanctionat” cu:

  • Promovare de pe functia de director adjunct SDRP pe functia de director,
  • Acordare de majorare de 50% pentru misiuni speciale si lucrari de exceptie. Din informațiile obtinute pe surse, pentru că Directia Inspectie Penitenciară are o abordare pe prietenii , nu in functie de legalitate, se conturează o altă eroare la Giurgiu, pentru care altora li s-ar fi rupt gâtul, o altă privare de libertate in mod ilegal, asa că asteptăm o altă majorare salarială de 50%, pentru că oamenii chiar isi fac obiectivele care sunt cuantificare la acordarea majorărilor de 50%.
  • b. Fost director al Penitenciarului Târgsor. Corpul de control al MJ ii revocă din functie pentru exercitarea necorespunzatoare a actului managerial, ANP ” il sanctionează cu acordarea a 50% pentru lucrări de exceptie si misiuni speciale , două trimestre consecutive,
  • c.Fost director al Penitenciarului Ploiesti. Evadarea din penitenciar și in timp ce sătenii , disperati de furturile pe care evadatul le facea noapte din gospodăriile lor, il căutau pe detinut, ANP ” il sanctiona” pe director prin acordarea majorarii salariale de 50% pentru lucrării de exceptie si misiuni speciale, pe doua trimestre consecutive.

Am dat 3 exemple din istoria recentă, dar exemplele pot continua; doua din trecutul recent, unul din prezent, pentru a valida convingerea că oamenii se schimbă pe functii, dar obiceiurile se păstrează.

3. Analiza activităților directiilor de specialitate din cadrul ANP ( verificarea suprapunerilor de sarcini , roluri si implicarea pro-activă in sprijinirea activitatilor din penitenciare).

Sunt directii care in ultimii ani nu au avut un rol activ, in sensul  că si-au anulat unele functii cum ar fi: indrumare, coordonare, menite să ofere suport penitenciarelor , și si-au  exagerat functia de control.

Este posibil să vă amintiti inexistența unor directii in perioada analizelor pentru recursul compensatoriu , sau pe perioada aplicării acestuia, când de la ANP nu primeai niciun suport. De asemenea  , in ultima perioadă se observă o lipsă de comunicare intre directii, atunci când au sarcini comune, astfel că in loc să sprijine activitatea penitenciarelor , o ingreunează. Ex: când trebuie să rezolve o lucrare in comun, acestea solicită separat puncte de vedere de la unitatile penitenciare , dublând, cel putin, volumul de munca pentru angajatii din penitenciare, stabilind si termene de răspuns foarte scurte. Totodată , se poate constata o intruziune a unor directii , peste responsabilitatile ce stau in competenta altei directii. Ex: DSDRP , in urma unor controale exercitate in penitenciare, constată deficiente pe paza, insă stabileste măsuri pentru angajatii din DRS si exemplele pot continua.

Direcția Inspectie Penitenciară a fost și rămâne, in viziunea unora, doar o coadă de topor. In ultima perioadă activitatea nedreaptă a acestei directii este foarte vizibilă , dacă inainte mai eta cu mantinela, in prezent aceasta este trimisă ” să albească șmecherii plin de noroiul faptelor lor” și să-i aducă la tăcere pe cei care sesizează nereguli. Dacă această directie nu va fi preluată de un ofiter cu personalitate, DIP va fi doar un instrument de represiune, nu un instrument care veghează pentru respectarea legalității dată de actele normative.

Federația Polițiștilor de Penitenciare este o organizatie care are in centrul actiunii interesele membrilor săi , iar pentru asta vom veghea permanent si vom devuala toate abaterile de la normalitate, toate cârdășiile și increngăturile șmecherilor care au căpușit sistemul penitenciar și care iși perpetuează beneficiile indiferent de directorul general care manageriază sistemul.

Incă de la inceputul relatiei, directorul general ne-a cerut un răgaz pentru a se instala in functie, insă constatăm ca lucrăm pe doua agende diferite.

Repet un lucru pe care l-am tot prezentat la inceputul , sau pe parcursul relatiilor de parteneriat:

Nu poti flutura in același timp cu o mâna steagul păcii, iar in cealaltă mâna să ții securea războiului!

Incercăm , pe cât posibil, să ne rezolvăm divergentele in familie ( penitenciare, ANP, MJ) insă , dacă nu există intelegeri rezonabile an dovedit in timp că suntem capabili să gasim solutii pentru toate situatiile.

Nu putem pretinde sindicatelor să ofere liniște și intelegere unor directori, in timp ce aceștia mătură cu sindicaliștii pe jos.

Nu putem invoca principiul egalității de sanse, pe baza meritelor și pregătirii profesionale, când aproape săptămânal apare, intr-o lipsă totală de transparența, câte o minunăție de imputernicire.

Federația Politiștilor de Penitenciare ințelege și respectă parteneriatele, insă respinge agenda dublă și comportamentele duplicitare!